روز آنلاین - RoozOnline.net

چهار زن ایرانی در میان صد زن بی بی سی ۲۰۲۳

سپیده رشنو، نویسنده و هنرمند و از مخالفان حجاب اجباری، پارامیدا، دی‌جِی و تهیه‌کننده موسیقی، الهام یوسفیان، دانش‌آموخته حقوق و فعال حقوق افراد دارای معلولیت، و سوفیا کیانی، دانشجو و کارآفرین، چهار زن ایرانی مقیم ایران یا خارج از ایران هستند که نام‌شان در فهرست زنان تاثیرگذار سال ۲۰۲۳ آمده است.

شبکه جهانی بی‌بی‌سی فهرست خود از صد زن تاثیرگذار سال ۲۰۲۳ را روز سه‌شنبه، ۳۰ آبان‌ماه، منتشر کرد.

در این فهرست نام زنانی از گوشه و کنار جهان، از بریتانیا و آمریکا تا بحرین و اسرائیل و کستاریکا آمده است.

نام چهار زن ایرانی‌الاصل در کنار نام شخصیت‌های مشهوری چون میشل اوباما، وکیل و همسر رئیس جمهور سابق آمریکا، اَمَل کلونی، وکیل حقوق بشری و همسر جرج کلونی،‌ ستاره هالیوود، و گلوریا استاینِم، از معروف‌ترین فعالان فمینیست‌ در آمریکا و جهان آمده است.

از میان این چهار زن، تنها سپیده رشنو در ایران به سر می‌برد. او در اوایل ماه جاری خبر داد که در پرونده جدید خود به شش ماه حبس تعزیری و جزای نقدی، ممنوعیت حضور یکساله در اینستاگرام و «امحاء و حذف دائمی صفحهٔ اینستاگرام فعلی» محکوم شده است.

از زمان جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهریورماه ۱۴۰۱ که به بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین اعتراضات ضد حکومتی در ایران دامن زد و در نهایت به مبارزه مدنی زنان در ایران با حجاب اجباری انجامید، مسائل زنان در کشور و فعالان این حوزه توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

منبع: رادیو فردا