روز آنلاین - RoozOnline.net

داور جهانی ووشو بدون پوشش اجباری


ارغوان جلالی فراهانی در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ووشو به میزبانی آمریکا بدون پوشش اجباری به قضاوت نشست.


انتشار فیلم مراسم معارفه در ورزشگاه فورت‌ ورث تگزاس و اعلام نام او به نمایندگی از ایران واکنش تند رسانه‌های حکومتی و بیانیهٔ فدراسیون ووشوی جمهوری اسلامی را در پی داشت.


خانم جلالی فراهانی در نخستین مصاحبه‌اش پس از پایان رقابت‌ها که به‌طور اختصاصی با رادیوفردا انجام داده است، می‌گوید: «باید تأکید کنم که بیانیه‌ٔ فدراسیون ووشوی جمهوری اسلامی سرتاسر دروغ بود و اگر واکنشی نشان نمی‌دادم، این تصور پیش می‌آمد که فدراسیون درست گفته است.»


فدراسیون ووشوی جمهوری اسلامی در بیانیه‌اش ادعا کرده بود داوری خانم جلالی «بدون کسب تأییدیه لازم از ایران صورت گرفته و از فدراسیون جهانی پیگیر چگونگی حضور او با نام ایران بدون هماهنگی و‌ اطلاع فدراسیون جمهوری اسلامی خواهیم شد».


ارغوان جلالی فراهانی علاوه‌بر موفقیت در ژیمناستیک نونهالان و کسب مدال‌های کشوری در شنا، قهرمان ووشوی ایران بوده، سال ۲۰۰۹ به مسابقات جهانی کانادا اعزام شده‌و همان سال در بازی‌های داخل سالن آسیا به میزبانی ویتنام مبارزه کرده و سال ۲۰۱۲ نیز در مسابقات دانشجویان به میزبانی ریمینی ایتالیا یک طلا و دو نقره را به گردن آویخته است.


او دربارهٔ دوران قهرمانی می‌گوید: ‌«اعزام‌ها با تصوراتم متفاوت بود. فکر می‌کردم وقتی به‌عنوان نمایندهٔ کشورت انتخاب می‌شوی، احترام خاصی برایت قائل‌اند، اما خیلی رفتارهای زننده‌ای صورت می‌گرفت، مخصوصاََ با زنان. بی‌دلیل جلوی نمایندگان سایر کشورها توهین می‌کردند. این رفتار با مدلی که من بزرگ شده بودم منافات داشت و باعث شد از ورزش قهرمانی خارج شوم.»


ارغوان سپس به مربی‌گری پرداخت. تیمش در لیگ ووشوی زنان قهرمان شد. مدارج داوری را هم پیمود تا علاوه‌بر مسئولیت کمیتهٔ داوران در بخش بانوان به عالی‌ترین درجهٔ بین داوران ووشوی ایران برسد.


فارغ‌التحصیل مدیریت ورزشی است و ۱۰ سال در دانشگاه تدریس کرده است. سال ۲۰۲۱ به آمریکا مهاجرت کرد ولی همکاری‌اش با ووشوی ایران قطع نشد. امسال در کلاس داوری بین‌المللی به میزبانی اندونزی به‌عنوان عضو فدراسیون ووشوی ایران شرکت کرد.

همزمان از سوی کمیتهٔ داوران آمریکا به همکاری دعوت شد و علاوه‌بر مسابقات ملی و جام گلدن استیت، طی دو سال گذشته در بازی‌های پان آمریکن هم به قضاوت پرداخته است.


متن کامل گفت‌وگوی رایدوفردا با ارغوان جلالای فراهانی را در اینجا بخوانید.


منبع: رادیو فردا