روز آنلاین - RoozOnline.net

خطر صدور حکم اعدام برای دو زندانی سیاسی زن

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، وریشه مرادی و پخشان عزیزی، دو زن زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، با اتهاماتی ازجمله «بغی» تفهیم اتهام شده و پرونده‌هایشان برای رسیدگی به دادگاه انقلاب تهران ارجاع شده است. اتهام بغی می‌تواند به صدور احکام سنگین همچون اعدام منتهی شود.

وریشه مرادی و پخشان عزیزی، مردادماه امسال به صورت جداگانه در شهرهای تهران و سنندج از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

از میان این افراد، مرادی در شعبه پنجم دادسرای اوین با اتهام‌هایی ازجمله «بغی از طریق عضویت در سازمان‌های مخالف نظام که با هدف بر هم زدن امنیت کشور تشکیل شده» و «فعالیت و تلاش برای پیش‌برد اهداف گروه‌های مخالف نظام» تفهیم اتهام شده و پرونده‌اش برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی ارجاع داده شده است.

عکس‌ها، فیلم‌ها و مصاحبه‌های مرادی در زمینه فعالیت‌های اجتماعی او به عنوان مصداق این اتهامات قرار گرفته‌اند.

ایران اینترنشنال اوایل ماه جاری در گزارشی نوشته بود که این زندانی سیاسی با گذشت شش ماه از زمان بازداشت همچنان به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد.

پخشان عزیزی در شعبه پنجم دادسرای اوین با اتهاماتی ازجمله «بغی از طریق عضویت در سازمان‌های مخالف نظام» و «تلاش علیه امنیت داخلی کشور» تفهیم اتهام شده و پرونده او برای رسیدگی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری ارجاع داده شده است.

اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال حاکی‌ است که کیفرخواست پرونده‌های مرادی و عزیزی در دادگاه انقلاب صادر شده و هنوز تاریخ برگزاری دادگاه آنها مشخص نشده است.

وریشه مرادی (جوانا سنه)، در تاریخ ۱۰ مردادماه امسال همراه با ضرب و شتم شدید از سوی نیروهای امنیتی در حوالی سنندج بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد.

پخشان عزیزی نیز سه روز پس از آن در تاریخ ۱۳ مرداد همراه با اعضای خانواده خود در تهران بازداشت شد.

پس از آن در تاریخ ۱۷ آبان، رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی در گزارشی از بازداشت وریشه مرادی، پخشان عزیزی و سیروان محمدرضایی خبر دادند و آنها را عضو «پژاک»، حزب حیات آزاد کردستان معرفی کردند.

در ادامه روز چهارم مهرماه، حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، مرادی را «عضو جامعه‌ زنان آزاد شرق کردستان» معرفی کرد و با انتشار بیانیه‌ای خطاب به افکار عمومی، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، اعلام کرد که او برای «انجام فعالیت‌های سیاسی و سازماندهی زنان در کردستان» حضور داشته است.

در این اطلاعیه تاکید شده بود که با توجه به ناپدیدسازی قهری وریشه مرادی از سوی نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، مسوولیت جان او بر عهده جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

یک منبع مطلع از وضعیت پرونده پخشان عزیزی به ایران اینترنشنال گفت: «خانواده پخشان هم همان زمان همراه او بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند و پس از دو هفته و در پی اعتصاب غذای پخشان، در اعتراض به بازداشت خانواده‌اش، آنها را به قید وثیقه آزاد کردند اما پرونده آنها هم در دادگاه انقلاب در حال رسیدگی است.»

این منبع آگاه اضافه کرد: «پخشان عزیزی سال‌ها در روژاوا به عنوان مددکار اجتماعی مشغول به کار بوده و مدرک تحصیلی‌اش هم مددکاری اجتماعی است. او در ایران هم به آوارگان رسیدگی می‌کرد و در کمیته‌های ژنئولوژی (مطالعات زنان) هم فعالیت داشته است.»

یک منبع مطلع از وضعیت پرونده وریشه مرادی هم به ایران اینترنشنال گفت: «وریشه در سال ۲۰۱۴ یک دوره در جنگ کوبانی بود و فعالیتش هیچ ضدیتی با جمهوری اسلامی نداشت و علیه داعش فعالیت کرده بود. او در مرز ایران هم در حوزه اجتماعی و زنان فعال داشت.

عزیزی، اواخر آذرماه و مرادی در پنجم دی‌ماه با پایان بازجویی‌ها و پس از تحمل ماه‌ها شکنجه‌های روانی و جسمی و نگهداری در سلول انفرادی، از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند زنان اوین منتقل شدند.

جمهوری اسلامی از آغاز روی کار آمدن خود همواره فعالان مدنی و سیاسی منتقد حکومت را بازداشت، شکنجه و زندانی کرده است.

از زمان آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی از شهریور ۱۴۰۱ تا کنون، سرکوب فعالان مدنی، سیاسی و معترضان از سوی حکومت شدت گرفته و همچنان ادامه دارد.

منبع: ایران اینترنشنال