روز آنلاین - RoozOnline.net

“نخست وزیر” استونی تحت تعقیب روسیه

وزارت کشور روسیه نام نخست‌وزیر استونی را همراه با وزرای خارجه و فرهنگ این کشور در فهرست افراد «تحت تعقیب» خود قرار داده است.

سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن گفت کایا کالاس،‌ نخست‌وزیر استونی، به دلیل «بی‌حرمتی به خاطرات تاریخی» تحت تعقیب قرار گرفته و خبرگزاری دولتی تاس روسیه هم نوشته که مسئولان استونی به «نابودی بناهای یادبود سربازان شوروی»‌ متهم شده‌اند.

تایمار پترکوپ،‌ وزیر امور خارجه استونی، و سیموناس کایریس،‌ وزیر فرهنگ این کشور،‌ نیز در فهرست افراد تحت تعقیب مسکو قرار گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به این که چنین اقدامی «تنها شروع ماجرا است»، مدعی شد که «جنایت علیه خاطره آزادسازان دنیا از نازیسم و فاشیسم» باید تحت تعقیب قضایی قرار گیرد.

کشورهای حوزه دریای بالتیک که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند، برنامه خود را برای از بین بردن بناهای یادبود دوران شوروی را اعلام کرده‌اند.

خانم کالاس در سال ۲۰۲۲ گفت که استونی ۲۰۰ تا ۴۰۰ بنای این چنینی را نابود خواهد کرد.

سیاستمداران بالتیک تنها وقتی درخطر هستند که از مرز روسیه بگذرند و وارد این کشور شوند و در غیر اینصورت اعلام تحت تعقیب بودن آنها از سوی مسکو تاثیری ندارد.

سه کشور حوزه بالتیک، شامل استونی، لتونی و لیتوانی، از زمان حمله روسیه به اوکراین، از حامیان سرسخت کی‌یف در برابر این تهاجم نظامی بوده‌اند.

روز دوشنبه نیز دادگاهی در مسکو حکم بازداشت غیابی شرکت متا، کمپانی صاجب فیس‌بوک و اینستاگرام، را صادر کرده بود.

وزارت کشور روسیه پاییز امسال بدون اشاره دقیق به اتهامات، گفت تحقیقات جنایی درباره اندی استون را به دلیل اقدامات مرتبط با «تروریسم» آغاز کرده است.

منبع: رادیو فردا