روز آنلاین - RoozOnline.net

قرار جلب برای ۱۵ زن بهائی در اصفهان

۱۵ زن بهائی از سوی شعبه ۱۸ بازپرسی دادسرای انقلاب اصفهان به «ترویج» عقاید دیانت بهائی محکوم شدند.

به گفتهٔ منابع مطلع، این شعبه روز ۱۵ فروردین‌ماه امسال با صدور قرار نهائی، اتهامات منتسب به نسرین خادمی، شعله آشوری، ساناز راسته، مریم خورسندی، فیروزه راستی، شورانگیز بهامین،‌ سارا شکیب، سمیرا شکیب، بشری مطهر، فرخنده رضوان‌پی، رویا آزادخوش، مژگان پورشفیع، نوشین همت،‌ مژده بهامین و آزیتا رضوانی‌خواه را «محرز» دانست و برای آن‌ها «قرار جلب دادرسی» صادر کرد.

اتهامات این زنان بهائی «فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر با شرع مقدس اسلام» عنوان شده است.

در قرار نهائی صادرشده همچنین ۱۴ شهروند بهائی دیگر از این اتهام تبرئه و برای آن‌ها «قرار منع تعقیب» صادر شده است.

شعبهٔ ۱۸ دادسرای انقلاب اصفهان از «گزارش موثق سازمان اطلاعات سپاه استان اصفهان»، «متن مکالمات متهمین»، «تصاویر دوربین‌های مداربسته» و شرکت در «برنامه‌های ضیافت» که یکی از مراسم مذهبی بهائیان محسوب می‌شود، به عنوان مصادیق اتهام یاد کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر ۱۳ فروردین‌ماه اعلام کرد که اثر انباشته‌شدهٔ چندین دهه سرکوب نظام‌مند از سوی مقامات جمهوری اسلامی، محرومیت تعمدی و شدید بهائیان در حیطهٔ «جنایت علیه بشریت» قرار می‌گیرد.

در گزارش این سازمان آمده است که بهائیان بزرگ‌ترین اقلیت دینی غیرمسلمان در ایران هستند که پس از انقلاب، دولت ایران تبعیض علیه بهائیان شامل کارزار دولتی آزار و اذیت بهائیان را بدل به سیاست رسمی کرد.

«منع آزادی‌های دینی»، «نفرت‌پراکنی تحت حمایت حکومت»، «پیگرد و دستگیری‌های خودسرانه به خاطر عضویت در جامعه بهائی»، «منع دسترسی به تحصیل»، «منع حق بهائیان برای کار و تعطیلی کسب و کارها»، «زمین‌خواری، مصادره، و تخریب منازل بهائیان»، و «محدودیت‌های حقوق مدنی و تدفین آبرومندانه» از جمله موارد نقض گستردهٔ حقوق بهائیان در ایران است.

منبع: رادیو فردا