روز آنلاین - RoozOnline.net

گمنام ترین جانباخته اعتراضات

از گمنام‌ترین کشته شدگان اعتراضات سال ۱۴۰۱ است، و‌ شاید از دلیرترین‌ آنها، حالا مشخص شده لیدر خیابانی اعتراضات قزوین بوده است؛ فرزانه کاظمی.

۲۶ ساله، فارغ التحصیل کارشناسی برق، سابقه بازداشت در اعتراضات دیماه ۹۶ و‌همچنین #آبانخونین۹۸ داشته، دادگاه انقلاب قزوین او‌را به اتهام‌ تخریب چراغ راهنمایی در آبان ۹۸ به پنجاه ضربه شلاق محکوم کرده بود، بر اور همان شلاق‌ها یکی از کلیه‌هایش دچار نارسایی شده بود.

پدرش از شهدای جنگ ایران وعراق و‌ مادرش معلم بازنشسته آموزش و پرورش است، از زمان قتل حکومتی مهساامینی هر شب در خیابان بود، یک گروه تلگرامی راه اندازی کرده بود و‌هر شب ساعت و‌مکان اعتراضات را در قروین اعلام می‌کرد.

۲۰مهر ۱۴۰۱، نیروهای یگان ویژه در حالی که در یک خودروی ون نیروی انتظامی دو‌ پسر و‌ یک‌دختر معترض را بازداشت کرده و‌ در حال انتقال بوده، دوستان فرزانه کاظمی گفته‌اند با پرتاب سنگ به سوی شیشه ون و حمله به خودرو‌ مانع از انتقال آنها شده و‌ بازداشت شدگان را فراری می‌دهد، دو موتور نیروی انتظامی به دنبال او می‌روند و‌ در حالی که امکان بازداشت وی هم بوده در کوچه‌ای بن‌بست در حوالی خیابان سپه از فاصله کمتر از یک متری دو‌گلوله ساچمه‌ای به سوی او‌ شلیک می‌کنند.

در ویدیویی از مادر وی در مراسم خاکسپاری‌اش می‌گوید: «بعد بک هفته که پیکر فرزانه را نشانم دادند، نشناختم تمام بدنش پر از ساچمه بود، دخترم را تیرباران کرده بودند…»

منبع: صفحه امیرفرشاد ابراهیمی در رسانه ایکس