روز آنلاین - RoozOnline.net

پاییزِ سرکوب هدفمند زنان و دختران ایران!

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل «تشدید سرکوب هدفمند» زنان در ایران را محکوم کرد.قطعنامه پیشنهادی کانادا در محکومیت نقض گسترده حقوق بشر‌ در ایران، روز چهارشنبه ۲۴ آبان، در کمیته سوم هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.


در این قطعنامه «تشدید سرکوب هدفمند زنان و دختران» توسط جمهوری اسلامی محکوم شده و قویاً از این کشور خواسته شده است که به تبعیض سیستماتیک و آزار و اذیت کلامی و فیزیکی علیه زنان و دختران پایان دهد.آبرام پیلی، معاون دفتر فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، در این زمینه در شبکه ایکس نوشت: «امروز ما به همراه ۷۹ کشور دیگر سازمان ملل نقض وحشتناک حقوق بشر توسط حکومت ایران را محکوم کردیم. »


او اضافه کرد: «در جریان مبارزه مردم ایران علیه سرکوب و خشونت و برای یک آینده آزاد و دمکراتیک، ما در کنار آنها می‌ایستیم.»


در گزارش تحقیقی «زن روز »این «سرکوب هدفمند »در دوماه اول پاییز ۱۴۰۲ مستند شده است.


نسرین ستوده در هفتم آبان ۱۴۰۲، در مراسم تشییع آرمیتا گراوند، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. او در نامه‌ای از زندان قرچک نحوه بازداشت خود، منظر پورضرابی و دیگر شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری را شرح داد. بیش از ۶۰ زن در این مراسم بازداشت شده و به زندان‌های اوین و قرچک منتقل شدند.



منظر پورضرابی به همراه نسرین ستوده در تاریخ ۷ آبان ۱۴۰۲، درمراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند بازداشت شد. او دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است که دخترش سهند صادقی، پسرش الوند صادقی، نوه‌اش سوفی امامی و عروس خود، نگار برقه‌ای را درشلیک موشک سپاه پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از دست داده است.




مهسا بصیر توانا، خواهر مهران بصیر توانا، جوانی که ۲۵ آبان ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در صومعه‌سرا کشته شد، در ۲۱ آبان ۱۴۰۲، توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد.



اسرین محمدی، خواهر شهریار محمدی، در تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۲، بازداشت شد. شهریار محمدی در ۲۷ آبان ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در اعتراضات بوکان کشته شد.



نسیم طواف‌زاده که روزنامه‌نگار و فعال محیط ‌‌زیست ساکن رشت است، در ۲۰ آبان ۱۴۰۲، توسط ماموران سپاه در منزل خود بازداشت و به زندان لاکان منتقل شد.



هلاله ناطقه، فعال محیط ‌زیست و خبرنگار نیز در ۲۰ آبان ۱۴۰۲ بازداشت شد. او در شهر رشت بازداشت و به زندان لاکان منتقل شد.



نینا گلستانی، داستان‌نویس ساکن رشت در تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ توسط ماموران سپاه بازداشت شد. جواد سجادی، همسر نینا گلستانی در اینستاگرام نوشت: «صبح شنبه، ۲۰ آبان ماه، ماموران اطلاعات سپاه، همسرم نینا گلستانی را هنگام بازگشت از خرید بازداشت کردند و پس از تفتیش منزل، گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها را ضبط کردند. پس از اینکه تماس‌های مداومم با گوشی همسرم بدون پاسخ ماند از محل کار به منزل بازگشتم. تنها یک نسخه صورت جلسه تفتیش و ضبط اموال روی میز گذاشته بودند.»



نگین عدالتخواه، فعال حامی حیوانات آسیب‌دیده، در تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
آناهیتا حجازی نیز که فعال حقوق حیوانات آسیب دیده است، در تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ بازداشت شد. او مدیر خانه امن آنا است و تا لحظه تنظیم این گزارش، با وجود گذشت بیشتر از یک هفته، هنوز در بازداشت به سر می‌برد.



زرین‌دخت احد‌زاده، عاطفه زاهدی، نورا ایوبی، فریده ایوبی، ندا محبی و ژاله رضایی



رزیتا رجایی، داستان نویس ساکن رشت نیز یکی دیگر از بازداشت‌شدگان ۲۰ آبان ۱۴۰۲ می‌باشد.

نسیم طواف‌زاده، هلاله ناطقه، نگین عدالتخواه، نینا گلستانی، آناهیتا حجازی و رزیتا رجایی، ۶ نفر از ۲۰ زنی هستند که در تاریخ بالا توسط اطلاعات سپاه پاسداران در شهر رشت بازداشت شده‌اند، و گفته شده که عناوین اتهامی بازداشت‌شدگان، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» است.




منیژه مؤذن، روزنامه‌نگار اقتصادی، در تاریخ ۱۷ آبان ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تهران بازداشت شد.



پرستو فریدی، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه تبریز، در تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۲ بازداشت شد. او توسط نیروهای اطلاعات تبریز، بدون ارائه برگه‌ قضایی، در منزل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.



نیکا اسماعیل‌پور، ندا محبی، ژاله رضایی، عاطفه زاهدی، زرین‌دخت احدزاده، فریده ایوبی و نورا ایوبی، پوران خاندل (۸۰ ساله)، ژینوس شادابی (عروس پوران خاندل)، اختر نعیمی (۸۵ ساله)، تعدادی از بیست شهروند بهایی هستند که در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲، توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند. بازداشت آنها همراه با خشونت بوده و منازل آنها تفتیش و بازرسی شده. همچنین وسایل شخصی آنها از جمله تلفن همراه، کامپیوتر و مدارک شخصی، توسط ماموران امنیتی ضبط شده است.


در سال ۶۰ همسران پوران خاندل و اختر نعیمی، به دلیل بهایی بودن تیرباران شده‌اند.



نیکا اسماعیل‌پور



اختر نعیمی




پوران خاندل



ژینوس شادابی




منصوره عرفانیان، فعال صنفی معلمان ساکن مشهد، در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۲ توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.او در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز همزمان با روز کارگر بازداشت شده بود.



مهسا یزدانی، مادر محمد جواد زاهدی، که در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ به ۱۳ سال حبس محکوم شد. اتهامات او «اهانت به مقدسات، تحریک مردم به برهم ‌زدن امنیت ملی، توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام،» می‌باشد.
محمد جواد زاهدی در خیزش ۱۴۰۱، در ۳۰ شهریور توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ساری کشته شد.




مهناز طراح، در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۲، پس از تفتیش منزلش توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بدون ارائه حکم قضایی در تهران بازداشت شد.



شقایق مرادی، شهروند ساکن تهران، در شامگاه یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.



نیلوفر میرزایی، فعال دانشجویی در تاریخ ۷ آبان ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان قرچک منتقل شد.



شهین احمدی، مادر آرمیتا گراوند، در تاریخ ۱۲ مهر ۱۴۰۲، در محوطه بیمارستان فجر تهران، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. بازداشت او با توسل به خشونت صورت گرفت و برای جلوگیری از خبررسانی، خانواده‌اش را تهدید کردند.



هانیه توسلی، به ۶ ماه حبس تعزیری و پرداخت ۱۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. هانیه توسلی در ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ در منزل خود بازداشت شد. وکیل او در ۲۸ آبان ۱۴۰۲ اعلام کرد که موکلش به اتهام «انتشار مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی» محکوم شده است. اجرای حبس او به مدت سه سال معلق شد.



تا زمان تنظیم این گزارش، تعدادی از زنان بازداشتی به قید وثیقه آزاد شده‌اند.


نویسنده: نسترن عزیزی