روز آنلاین - RoozOnline.net

نوروز کُردهای ایران ؛ژن ژیان ئازادی 

نوروز امسال در مناطق کردنشین گسترده‌تر از دیگر سال‌ها و همراه با نمادها و نشانه‌هایی دیگر برگزار شد. دست‌کم مردم ۲۷ شهر و روستا نوروز را به همراه رقص و سخنرانی، و شعرخوانی‌ اعتراضی و سرودهای حماسی جشن گرفتند؛ جشنی که بخشی از نسل جوان‌تر، فارغ از دنیای احزاب کرد، آن را «شکل‌گیری سنتی جدید در ایستادگی و مبارزه» می‌خوانند.

بنا به رسمی چندین ساله، روستای چشمیدر از توابع سروآباد در استان کردستان اولین محل برگزاری استقبال از نوروز به شیوهٔ کردی بود. روشن کردن آتش و رقص و پایکوبی دور آن به‌ویژه در کوهستان‌ سنتی دیرینه است که از دیرباز در کردستان ایران، عراق و ترکیه برپا می‌شود.

نوروز امسال در چشمیدر اما از چند منظر تفاوت‌‌های قابل توجهی با سال‌های گذشته داشت. با توجه به تصاویر و ویدئوهای منتشرشده از مراسم امسال که ۲۵ روز پیش از نوروز برگزار شد، چشمیدر با جمعیت کمتر از ۱۵۰۰ نفر میزبان هزاران مهمان برای استقبال از نوروز بود.

علاوه بر جمعیت چشمگیر، حضور پررنگ زنان بدون حجاب اجباری نیز در این مراسم قابل توجه بود، که البته در گزارش‌های خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی اثری از آن نبود. سازمان حقوق بشری هنگاو اما تصویر متفاوتی از این جشن منتشر کرد که نشان از حضور پررنگ زنان بدون حجاب داشت.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

منبع: رادیو فردا