روز آنلاین - RoozOnline.net

مریم و مسیح زیر سایه ی جنگ

کلیسای مهد در بیت‌لحم

امسال جشن کریسمس در بیت‌لحم، زادگاه عیسی مسیح، رونق همیشگی را ندارد؛ نه درخت غول‌پیکری برای کریسمس، نه چراغانی‌های معمول و نه دل خوش برای ساکنان.

این شهر که اکنون در کرانه باختری رود اردن و تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطینی است، پیش‌بینی می‌شود امسال در طول روز و شب کریسمس میزبان تعداد اندکی از عبادت‌کنندگان و گردشگران باشد.

پس از آغاز جنگ کنونی بین اسرائیل و گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا یک گروه تروریستی شناخته شده، گردشگران منطقه را ترک کردند.

رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که فلسطینیان مسیحی به دلیل وقوع جنگ در غزه امسال چندان دست و دلشان به برگزاری جشن کریسمس نمی‌رود و مراسم مربوط به این جشن به طور عمده از سوی شهرداری‌ها در سرزمین‌های فلسطینی لغو شده است.

در غزه نیز وضعیت مسیحیان دشوار است. مسیحیان این منطقه که از سوی گروه افراطی حماس اداره می‌شود، حدود هزار نفر تخمین زده می‌شوند.

آنان در جریان جنگ جاری غزه به کلیساها پناه بردند، هر چند که کلیساهای غزه نیز چندان امن نبوده‌اند.

جنگ غزه پس از آن آغاز شد که گروه افراطی حماس در حمله‌ای ناگهانی و بی‌سابقه به اسرائیل، ۱۲۰۰ نفر را که عمدتا غیرنظامی بودند کشتند و ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفتند.

اما در کشورهای اطراف نیز مسیحیان متاثر از حوادث اسرائیل و غزه هستند.

در روستای قلیعه در جنوب لبنان و در نزدیکی مرز اسرائیل، مسیحیان تلاش می‌کنند با وجود درگیری‌های روزانه میان اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان کریسمس را جشن بگیرند.

حزب‌الله که تحت حمایت جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، از سوی آمریکا یک گروه تروریستی شناخته شده است.

کشیش کلیسای قلیعه گفته است: «از آنجا که تصمیم گرفته‌ایم در این روستا و سایر روستاهای مرزی بمانیم، باید شادی کریسمس را تجربه کنیم.»

او تأکید کرد: «این روش دعای ما برای صلح است.»

در سوریه نیز کلیساهای اصلی این کشور در بیانیه مشترکی اعلام کردند که با توجه به «شرایط ویژه غزه» جشن‌های کریسمس لغو شده و به مراسم مذهبی محدود شده است.

در داخل اسرائیل، رهبران مسیحی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند که چرا در شرایط کنونی با اسحاق هرتزوگ رئیس‌جمهور اسرائیل دیدار کرده‌اند.

آقای هرتزوگ در این دیدار گفت: «از رهبران جهان مسیحیت انتظار دارم که جنایات حماس را به شدت محکوم کرده و از تلاش‌های ما برای از بین بردن شر از سرزمین مقدس حمایت کنند.»

متری راهب، یک کشیش در نوار غزه گفته است: «همه آن چیزی که برای کریسمس می‌خواهیم یک آتش‌بس پایدار است.»

او افزود: «بیت‌لحم عیسی را به جهان داد. زمان آن فرا رسیده که جهان به بیت‌لحم و غزه صلح بدهد.»

منبع: رادیو فردا