روز آنلاین - RoozOnline.net

متولد اوکراین ملکه زیبایی امسال ژاپن

«کارولینا شینو – وسط – نخستین فرد خارجی است که پس از کسب شهروندی ژاپن موفق می‌شود در این رقابت برنده شود و همین موضوع بحث‌برانگیز شده است

برگزیده شدن یک مدل متولد اوکراین به عنوان ملکه زیبایی ژاپن، در این کشور واکنش‌برانگیز شده و بحث‌های داغی را در مورد موضوع هویت ژاپنی به راه انداخته است.

کارولینا شینو، ملکه زیبایی امسال ژاپن یک مدل ۲۶ ساله متولد اوکراین است که در سن پنج سالگی به ژاپن مهاجرت کرده و در شهر ناگویا بزرگ شده است.

او نخستین فرد خارجی است که پس از کسب شهروندی ژاپن موفق می‌شود در این رقابت برنده شود و همین موضوع بحث‌برانگیز شده است.

در حالی که بعضی از برنده شدن خانم شینو به عنوان نشانه‌ای از فرارسیدن «عصری جدید» در ژاپن استقبال کرده‌اند، برخی دیگر انتقاد کرده‌اند که او به شکل و ظاهری که از ملکه زیبایی ژاپن انتظار می‌رود، هیچ شباهتی ندارد.

موفقیت خانم شینو ۱۰ سال پس از آن صورت می‌گیرد که برای اولین بار یک زن دو رگه به عنوان ملکه زیبایی ژاپن انتخاب شد.

آریانا میاموتو که مادرش ژاپنی و پدرش سیاهپوست آمریکایی است در سال ۲۰۱۵ میلادی عنوان ملکه زیبایی ژاپن را کسب کرد. موفقیت او در آنزمان هم باعث مطرح شدن این پرسش شد که آیا یک فرد دو رگه صلاحیت برگزیده شدن به عنوان ملکه زیبایی ژاپن را دارد یا خیر.

حالا هم برنده شدن یک زن متولد اوکراین که پدر و مادر و اجدادش، ژاپنی نبوده‌اند در شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز شده است.

یک کاربر در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که «ملکه زیبایی امسال ژاپن، حتی دو رگه ژاپنی هم نیست و صددرصد اوکراینی است. درک می‌کنم که او زیباست، اما به عنوان ملکه زیبایی ژاپن، ژاپنی بودن او کجاست؟»

یک کاربر دیگر نوشته که اصلا انتخاب فردی با ظاهر اروپایی به عنوان ملکه زیبایی ژاپن، پیام غلطی به مردم این کشور در مورد مفهوم زن زیبای ژاپنی می‌دهد.

دیگران انتخاب فردی با ریشه اوکراینی را یک تصمیم سیاسی دانسته‌اند.

یک کاربر نوشته است که «اگر او متولد روسیه بود، هرگز برنده نمی‌شد.»

برگزارکنندگان مسابقه ملکه زیبایی ژاپن به بی‌بی‌سی گفتند که داوران مسابقه خانم شینو را با «اعتماد کامل» انتخاب کردند.

آی وادا، از برگزارکنندگان گفت حرف زدن و نگارش خانم شینو به زبان ژاپنی «زیبا و مودبانه» است.

او افزود که خانم شینوا «از خود ما ژاپنی‌تر است.»

تولد در ژاپن شرط کافی برای دریافت شهروندی این کشور نیست. اتباع خارجی که ۵ سال پیوسته در ژاپن زندگی کنند و اقامت قانونی داشته باشند، پس از این دوره، مشروط به اینکه تابعیت‌های دیگر خود را پس بدهند، می‌توانند برای شهروندی ژاپن درخواست کنند.

منبع: بی بی سی فارسی