روز آنلاین - RoozOnline.net

قابِلِگان یک جنبش انقلابی!

طرح:روشنک روزبهانی


 

بیست و هفت تن از فعالان حقوق زنان، یک سال پس از بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه‌نگاری که به‌دلیل انتشار گزارش‌هایی از جان‌باختن و خاکسپاری مهسا امینی بازداشت شده‌اند، یادداشت‌هایی را درباره و برای آنها نوشته‌‌اند.


این فعالان حقوق زنان که تنها به نام اختصاری آنها اشاره شده، به نقش «مهم» این دو روزنامه‌نگار درباره آنچه بر سر حجاب بر زنان ایران رفته و می‌رود، با روایت ماجرای مهسا ژینا اشاره کرده‌ و آنها را «قابِلِگان یک جنبش انقلابی» نامیده‌اند.


یکی از آنها خطاب به این دو روزنامه‌نگار نوشته که شما «بواسطه‌ تصمیمِ نابهنگامِ خود در شکل‌گیریِ آن [اعتراضات] سهمی اثرگذار ایفا کردید. کسانی که می‌توانند در بزنگاه‌ها تصمیم بگیرند، بدون آنکه دانشی کافی از آینده در اختیار داشته باشند، آینده را رقم خواهند زد.»


در بخشی از یکی از این یادداشت‌ها آمده است: «نیلوفر حامدی و الهه محمدی یکی از همان‌ها؛ آنهایی که سر بزنگاه، درست در میانه زمانه‌ای که مردم در شرر خشم برآمده از نبود ژینا می‌سوختند، خطر را به جان خریدند، تا در زایش آینده تصویر یا حتی برشی مکتوب از حقیقت این تاریخ و زمان زیسته اما بی‌نام‌و‌نشان زنانه در یک لحظه تاریخی را داشته باشد. رفتند تا پلی میان آنچه بر ما رفت، این تاریخ حتی ننوشته در حاشیه و آنچه در آینده خواهیم ساخت، برقرار کرده باشند.»