روز آنلاین - RoozOnline.net

دختری با گوشواره مروارید

نقاشی و تابلو دختری با گوشواره مروارید یکی از آثار برجسته و زیبای نقاش هلندی به نام یوهانس ورمیر است که در سال ۱۶۶۵ و در ابعاد ۳۹ × ۴۴.۵ سانتی‌متری طراحی شده است، برخی از افراد این اثر را با نام “مونالیزا شمالی” می‌شناسند و امضا ورمیر «IVMeer» در پای نقاشی مشاهده می‌شود؛ اما تاریخ مشخصی تعیین نشده است. پس از سال ۱۶۶۵ ترمیم‌های زیادی بر روی این اثر صورت گرفت، آخرین ترمیم در سال ۱۹۹۴ بود که منجر به لطافت رنگ‌بندی و طبیعی‌تر شدن صورت دختر شد.

در این تابلو می‌توانید پرتره بارویکی را مشاهده کنید که در قرن هفدهم میلادی هلند “دوران طلایی هنر” طراحی شده؛ این اثر از سال ۱۹۰۲ در “موزه مائریتشویس” در شهر لاهه، غرب هلند نگهداری می‌شود. از افتخارات این نقاشی می‌توان به سال ۲۰۰۹ اشاره داشت که مردمان هلند آن را به عنوان زیباترین نقاشی هلند انتخاب کردند. اما یکی از موضوعات تاسف برانگیزی که درباره اکثر آثار هنرمندان وجود دارد، دیر مشهور شدنشان است که تابلو دختری با گوشواره مروارید یوهانس ورمیر هم از این قاعده مستثنی نیست و پس از گذشت ۳۰۰ سال ابهاماتی درباره آن وجود دارد.

اکثر سوژه‌های آثار یوهانس ورمیر در طبقه معمولی و ثروتمند قرار داشتند؛ اما این اثر با ۴۰ آثار دیگر وی مقداری تفاوت دارد که با یک شال و لباس ساده طراحی شده و همچنین هیچ توجهی به حرفه، مکان و زمان در سیماشناسی مدل دیده نمی‌شود. یکی از نکات ریز و جزئی که درباره این آثار وجود دارد، رنگ سبزی است که در پشت سر دختر به رنگ مشکی دیده می‌شود. بسیاری از هنرمندان از این تکنیک‌ها برای تعیین رنگ‌های تضاد استفاده می‌کنند. همچنین به نظر می‌رسد که یوهانس ورمیر با اضافه کردن رنگ نیلی به اثر جان بخشیده است. ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

منبع: کاکتوس آرت