روز آنلاین - RoozOnline.net

جایزه «مادلین آلبرایت» برای زنان و دختران معترض ایران

کیهان لندن


بنا بر اعلام وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا جایزه افتخاری «مادلین آلبرایت» در سال ۲۰۲۳ به صورت مشترک به همه دختران و زنان از جان گذشته در ایران اهدا مى‌شود. همزمان نام زنان برنده جایزه بین‌المللی شجاعت نیز از کشورهای افغانستان، آرژانتین، آفریقا، کستاریکا، اتیوپی، اردن، قزاقستان، مالزی، مغولستان، لهستان و اوکراین اعلام شد.



وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که جایزه افتخاری «زنان شجاع ۲۰۲۳» به دختران و بانوان معترض ایران تعلق می‌گیرد؛ زنان و دخترانی که در واکنش به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اسلامی به خیابان‌ها آمده‌اند.

این جایزه ویژه همه ساله از سوی وزرات خارجه آمریکا به بانوان برجسته از سراسر دنیا که با فعالیت‌های خود نقش بسزایى در توانمند ساختن و ارتقای زنان در جامعه خود ایفا کرده‌اند، اعطا می‌شود.


این وزارتخانه جایزه «مادلین آلبرایت» را در روز جهانی زن،  چهارشنبه ۸ مارس (۱۷ اسفند) به صورت نمادین به زنان و دختران ایران که در انقلاب «زن زندگی آزادى» مشارکت دارند تقدیم خواهد کرد.


مادلین آلبرایت نخستین زن در تاریخ آمریکا بود که در زمان ریاست جمهورى بیل کلینتون از حزب دموکرات به مقام وزارت امور خارجه ایالات متحده رسید. او همچنین بیستمین نماینده ایالات متحده در سازمان ملل بوده است. وى به عنوان یکی از شخصیت‌های راهبر و پیشتاز دیپلماسی سده بیستم آمریکا شناخته مى‌شود.


وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۶ مارس در بیانیه‌ای به این مناسبت نوشت: «کشته‌ شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد جمهوری اسلامی، با موجی از ماه‌ها اعتراضات گسترده با حضور زنان به عنوان پیشرو در ۳۱ استان ایران آغاز و همراهی پسران و مردان را به دنبال داشت.»


در ادامه این بیانیه آمده است: «پس از کشته‌ شدن مهسا امینی، زنان و دختران ایرانی برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند، حجاب از سر برداشته، روسری‌های خود را سوزانده و موهایشان را بریدند. شجاعت آنها در بلند کردن صدایشان و سرپیچی آنها دیگران را تشویق نمود تا به جنبش اعتراضی بپیوندند.»

این بیانیه می‌افزاید :« قتل وحشیانه مهسا امینی خشم مردم ایران را به جوشش درآورد و جنبش اعتراضی سراسری را در پی داشت.»


آلبرایت در ۱۵ مه ۱۹۳۷ با نام «ماری یانا (مادلنکا) کوربلووا» در پراگ به دنیا آمد. او بزرگترین فرزند از سه فرزند خانواده دیپلمات یهودی بود. در پی تهاجم ارتش نازی‌ها به کشور چک، در سال ١٩٣٩ خانواده وی پراگ را ترک و به بریتانیا مهاجرت کرد، جایی که مادلین بدون اینکه از تبار یهودی خود آگاه باشد، تربیت کاتولیک یافت.


مادلین آلبرایت در نوامبر ١٩۴٨ هنگامى که فقط ١١ سال داشت به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت و در دنور ایالت کلرادو اقامت گزید و در سال ١٩۵٧ تبعه ایالات متحده شد.


در سال ۱۹۹۶ در سن ۵۸ سالگی و مدتی پیش از آنکه مسئولیت وزارت خارجه ایالات متحده را بر عهده بگیرد، از یک خبرنگار مطلع شد که او تبار یهودی دارد و ۲۵ تن از خویشاوندانش، از جمله سه تن از اجداد وى در هولوکاست به قتل رسیده‌اند. این‌که پدر و مادر یهودی اما او هرگز در اینباره با او سخنی نگفتند، برایش یک معما باقی ماند.