روز آنلاین - RoozOnline.net

تجاوز و خشونت جنسی برای سرکوب

یک قربانی تجاوز جنسی در میانمار

تجاوز و خشونت جنسی در جنگ‌ها و سرکوب‌های خشونت‌بار و تنش‌های مسلحانه، چه در گذشته و چه اکنون، به‌عنوان «سلاح» یا «رفتارهای خودسرانه» نمود داشته و دارد؛ وضعیتی که قربانیان آن اغلب زنان هستند، هرچند مردان و کودکان هم از آن در امان نبوده‌اند.

اسرائیل گروه حماس را به اِعمال «تجاوز و خشونت جنسی» در حملهٔ ۱۵ مهر (۷ اکتبر) به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی متهم کرده است. در حملۀ این گروه افراطی که آمریکا و اتحادیۀ اروپا آن را یک سازمان تروریستی می‌دانند، بیش از ۱۲۰۰ نفر، اغلب غیرنظامی، کشته شدند و حدود ۲۵۰ نفر هم گروگان گرفته شدند.

از سوی دیگر، یک مقام مسئول سابق آمریکایی آذرماه امسال اطلاعاتی دربارۀ پروندۀ «تجاوز جنسی به یک کودک در زندان‌های اسرائیل» منتشر کرد و گفت اطلاعات آن را در جریان کارش به دست آورده است.

در سودان نیز ایالات متحده آمریکا گروه‌های مسلح درگیر را به ارتکاب جنایت‌های جنگی شامل تجاوز و خشونت جنسی علیه زنان متهم می‌کند.

در مورد ایران نیز آذرماه امسال سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی تحقیقی فاش کرد که نیروهای امنیتی از «تجاوز جنسی» برای سرکوب زنان و مردان معترض استفاده کرده‌اند.

چرا در جنگ‌ها و درگیری‌ها جرائم جنسی روی می‌دهد؟
سازمان ملل متحد در گزارش‌های خود می‌گوید که از خشونت جنسی در بسیاری از تنش‌ها به‌عنوان یک روش جنگی استفاده می‌شود. بنابراین، خشونت جنسی در جنگ‌ها «تنها تجاوز کنترل‌نشده نیست بلکه با دستور از مقام‌های مافوق به‌عنوان ابزاری برای تحقق اهداف نظامی، سیاسی یا اقتصادی استفاده می‌شود». ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

منبع: رادیو فردا