روز آنلاین - RoozOnline.net

آخوندها باید بروند

در آخرین ماه ۲۰۲۲، مجله «شارلی ابدو»، برای همراهی با جنبش اعتراضی ایران مسابقه بین‌المللی به نام «آخوندها باید بروند»  را راه‌اندازی کرد. این روزنامه معیار انتخاب کاریکاتور برگزیده را «خنده‌دارترین و بدترین» کاریکاتور علی خامنه‌ای اعلام کرده بود.

هشت سال پیش- ۷ ژانویه سال ۲۰۱۵ -در جریان حمله مسلحانه افراد ناشناس به دفتر مجله طنز «شارلی ابدو» در منطقه یازدهم پاریس دستکم دوازده نفر جان خود را از دست دادند.سر دبیر و 4 نفر از دبیران ارشد مجله جزو قربانیان بودند. مهاجمان با لباس و ماسک سیاه پوشیده و مسلح به سلاح سنگین بودند، در حال تیراندازی فریاد «الله اکبر» سر می‌دادند.دلیل این حمله تروریستی درج کاریکاتوری از پیامبر اسلام بود.

«شارلی ابدو» که از سال ۱۹۷۰ در فرانسه چاپ می‌شود، در نخستین روزهای سال جدید میلادی ویزه نامه خود را منتشر کرد.از بیش از سیصد طرحی که برای شارلی ابدو فرستاده شده است، سی‌و‌پنج طرح انتخاب و منتشر شده اند. این طرح‌ها از ایران، ایالات متحده، ترکیه، سنگال و استرالیا به دفتر مجله رسیده‌اند.

سردبیر «شارلی ابدو» می‌گوید:‌ «شک ندارم که جنبش ایران اهمیت جهانی دارد و شارلی باید آن را انعکاس بدهد. اما می‌خواستیم که کاریکاتورهای این شماره از تمام دنیا باشد، نمی‌خواستیم خودمان را به فرهنگ و منطق فرانسوی-اروپایی محدود کنیم. خیلی مهم است که تنوع گرافیکی را نشان بدهیم.»

جمهوری اسلامی ایران بشدت نسبت به انتشار این نشریه واکنش نشان داد و ساعتی بعد از ظاهر شدن «شارلی ابدو» روی میز کیوسک های روزنامه فروشی در پاریس، از زبان وزیر خارجه «نظام مقدس» تهدید به انتقام کرد. سفیر فرانسه در تهران هم به وزارت خارجه احضار شد.