روز آنلاین - RoozOnline.net

ثریا در سینما

هميشه ميخواستم ببينم كه چرا كارگردان بنام ايتاليائى، ميكانجلو انتونيونى، بدنبال ثريا، همسر زيباى دوم محمد رضا شاه، بود كه از او فيلمى بسازد. تا اينكه اخيرا يك نسخه نه چندان با کیفیت بالا از اين فيلم را يافتم . ثريا در اين فيلم كه “سه چهره يك زن ” نام دارد به زبانهاى پارسى، انگليسى، آلمانى، فرانسه و ايتاليائى صحبت ميكند. فیلم از سه بخش در باره یک زن است. که ثریا آنها را بازی میکند. و بگمان من همان بخش اول که می‌توان گفت به گونه ئی شبه مستند هم هست و انتونیونی آنرا کارگردانی کرده آست از آن دو دیگر بهتر است.

به گمان من كيارستمى اين فيلم را باید ديده باشد و ايده فيلم “كلوزآپ” را از اين بخش گرفته باشد ( البته اين هيچ از ارزش “كلوز آپ” كه بگمان من زيبا ترين و بهترين كار كيارستمى ست ، كم نميكند . چون هنر مندان بزرگ هميشه از هم مياموزند ولى تقليد نميكنند.

در فيلم “سه چهره از يك زن” هم ثريا نقش خود را بیشتر در بخش اول بازی میکند مثل بازیگران فیلم کلوز آپ . در بخش های دوم و سوم ثریا نقش دو زن پولدار را دارد که در دومی با اینکه شوهر دارد با نویسنده ئی زندگی میکند ‌و همیشه گمان میکند که شوهر پولدار بی اعتنایش به او بر میگردد. و چنین هم میشود ولی برگشتنش برای طلاق دادن اوست ونه برای ماندن با او .

و اما در بخش سوم, زن سرمایه دار ومهمی را بازی میکند که برای یک قرارداد بزرگ به رم (ایتالیا ) میاید و مردی که همسر و دو فرزند دارد و کارش عشق فروختن و خدمت کردن به زنان پولداری ست که برای گزراندن مدت کوتاهی به رم و بدنبال عشق میآیند. واین بخش است که فیلم را کمدی میکند. بویژه که نقش این مرد متاهل را که بقول خودش عائله دارد را «البرتو سوردی» بازی میکند که برای نخستین بار در کارش شکست میخور و موفق به فروش عشق به زن پولدار نمی‌شود .

در اینجا چند دقیقه ئی از بخش نخست فیلم را که «ثریا هنرپیشه » نام دارد, می بینیم.

(زیر نویس پارسی: فرید بزرگمهر)

ثریا پس از این دیگر در هیچ فیلمی بازی نکرد. ولی اگر ادامه میداد حتما با اینگرید برگمن و یا حتی اوا گاردنر و دیگر زیبا رویان سینمای سال‌های شصت و هفتاد هالیوود میتوانست رقابت کند.و اما چرا نکرد داستان‌ها و شایعات زیادی بهمراه دارد.

Post Credit: Farid Bozorgmehr