روز آنلاین - RoozOnline.net

“ناتو”ی بنیاد گرایی شیعه

م. روغنی

حمله تروریستی حماس به اسراییل و اشغال نظامی غزه از سوی این کشور، نقش “محور مقاومت” را در تنش‌افزایی بی‌سابقه در منطقه خاورمیانه و دریای سرخ در سر فصل خبرهای جهان قرار داده است.

محور مقاومت، متشکل از نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه‌های تروریستی شیعه به استثنای حماس است که تنها دولت مستقر در آن جمهوری جهل و جنایت می‌باشد. دولت بشار اسد نیز به‌طور غیر رسمی کم‌وبیش از راه‌های لجستیکی از این محور پشتیبانی می‌کند.

پایه‌های هویتی حکومت بنیادگرای شیعه در ایران، بر مبنای زن‌ستیزی، سرکوب اقلیت‌های قومی و دینی و دگراندیشان در داخل، اسرائیل و آمریکاستیزی، صدور انقلاب، رقابت با عربستان و تنش‌افزایی در خارج استوار بوده است.

با استقرار نظام ولایی، “محور مقاومت” به تدریج با هدف اجرایی کردن راهبرد‌های بنیادگرایی شیعه از راه گروه‌های نیابتی جمهوری تازه تاسیس در برخی از کشورهای اسلامی شکل گرفت. این اصطلاح اولین بار بوسیله مجله لیبیایی الزحف الاحضر در برابر “محور شرارت” جرج دبلیو بوش بکار برده شد که رویارویی با استکبار و صیهونیسم را در تارک برنامه‌هایش قرار می‌داد.

حمایت گروه‌های تشکیل‌دهنده این محور در جنگ غزه از حماس، با مضمون بند پنجم ناتو “پیمان نظامی اتلانتیک شمالی” مشابه است که در آن تجاوز به هر عضو پیمان به منزله تجاوز به تمام اعضاء به شمار می‌آید.

دراین راستا، خمینی در آغاز به مدت ۴۴۴ روز با تحمل تحریم‌های کمرشکن از اشغال سفارت آمریکا دفاع کرد. اسرائیل را “غده سرطانی”[۱] نامید، جنگ را “نعمت” خواند و پیکار میان این کشور و عراق را به مدت ۸ سال با شعار “راه قدس از کربلا می‌گذرد” ادامه داد و سرانجام در سال ۱۹۸۸، در مواجه با سنبه پر زور آمریکا “جام زهر” نوشید و به جنگ پایان داد.

خامنه‌ای نیز مدت کوتاهی پس از آغاز ولایت فقیهی‌اش، با اشاره به باورهای خمینی مبنی بر نابودی اسرائیل با رویکردی کاملا ایدئولوژیک از “استنفاذ فلسطین ….؛ یعنی محو دولت اسرائیل “[۲] سخن راند.

در روندی دیگر، در جریان جنگ ایران و عراق، نیروی برون مرزی سپاه پاسداران به نام “نیروی قدس سپاه” تشکیل شد که علاوه بر پشتیبانی از کردها برای رویارویی با صدام، فعالیت‌هایش را گسترش داده از احمد شاه مسعود در جنگ علیه نیروهای شوروی در افغانستان و سپس از طالبان و نیز مسلمانان بوسنیایی در جنگ بوسنی پشتیبانی کرد.

سپاه قدس با شمار تخمینی ۵۰ هزار نیرو سازماندهی، هماهنگی، تجهیز و تامین منابع مالی گروه‌های تروریستی محور مقاومت و مسئولیت اجرای راهبرد خارجی نظام مبنی بر صدور انقلاب، بیرون راندن امریکا از منطقه، ضربه زدن و در نهایت نابودی کشور اسرائیل را بر عهده دارد. محور مقاومت عمدتا از گروه‌های زیر تشکیل شده است:

۱- حزب‌الله لبنان: این گروه که بازوی نظامی خامنه‌ای به شمار می‌آید و از پشتیبانی کامل مالی و تجهیزاتی سپاه قدس برخوردار است در سال ۱۹۸۰ تشکیل، در آموزش و تجهیز دیگر گروه‌های تروریستی شیعه در سوریه، عراق و یمن و دفاع تعیین کننده از بشار اسد که به مرگ صدها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها نفر انجامید، فعال بوده است. این گروه از جمله در بمب‌گذاری سفارت آمریکا و پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در سال ۱۹۸۳، که در آن ۲۵۸ آمریکایی و ۵۸ فرانسوی کشته شدند، دست داشت. این حملات تروریستی سبب عقب نشینی نیروهای صلح بان غربی از لبنان شد. حزب اللله همچنین به دست داشتن در ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان در سال ۲۰۰۵ نیز متهم شده است.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.