روز آنلاین - RoozOnline.net

مژده شمسایی؛ حقوق برابر زنان ایرانی

مژده شمسایی در اجرای نمایش «مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رُخشید فرزین» در سال ۱۳۸۴

مژده شمسایی نام شناخته شده‌ای در هنرهای نمایشی ایران است. او را بیش از هرچیز با جان بخشیدن به زنان آثار نمایشی سه دهۀ اخیر بهرام بیضایی، نام معتبر ادب و فرهنگ و هنر ایران می‌شناسیم. اجراهایش در نقش‌های مختلف آثار اخیر آقای بیضایی، بازتاب دهندۀ وجوه گوناگونی از نگاه و تفکر این کارگردانِ شناخته شده، به زنانِ جامعۀ ایران بوده است.

مژده شمسایی در نمایش «مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رُخشید فرزین»، نقش رخشید فرزین را بازی می‌کند: زنی میانسال که مهندس معمار و ناظر بر ترمیم آثار میراث فرهنگی است و مانند همسرش کابوس‌های از حضور سه مرد پالتوپوش و بی‌چهره می‌بیند.

در نمایشی برگرفته از واقعۀ مهیب قتل‌های زنجیره‌ای نویسندگان و روشنفکران ایرانی، رُخشید فرزین زنی است زیر فشارِ تعقیب و نظارتِ مداوم که زندگی‌ خانوادگی‌اش با آمیزه‌ای از کابوس و هراسِ دائمی به فروپاشی می‌رسد. او در گفت‌وگو با پادکست «صحنۀ» رادیوفردا به مناسبت انتشار نمایشنامۀ «مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رُخشید فرزین» در آمریکا، به بیان نکاتی درباره این نمایشنامه، اجرایش در سال ۱۳۸۴ در تئاتر شهر تهران و نگاهش به شرایط زنان ایرانی پرداخته است.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید و بشنوید.

منبع: رادیو فردا