روز آنلاین - RoozOnline.net

مهسا، اسم رمز انقلاب!

داریوش معمار


غروب ۲۲ شهریور سال ۱۴۰۱ وقتی ایرانیان به روال معمول سال‌های اخیر، درگیر مشکلات اقتصادی عدیده بودند، گشت ارشاد دختری را دستگیر کرد که کشته‌ شدن او در زمان بازداشت، نقشی تازه‌ در تاریخ ایران رقم زد.


دستگیری و انتقال مهسا امینی به بیمارستان تنها چند ساعت طول کشید و انتشار خبر آن نیز دو روز بعد اتفاق افتاد. این در حالی بود که طی ماه‌های قبل از این رویداد، تصاویر و اخبار برخورد خشونت‌آمیز با زنان در خیابان به بهانه کنترل حجاب اجباری بارها در رسانه‌های اجتماعی منتشر و با واکنش منفی جامعه مواجه شده بود.


دولت ابراهیم رئیسی از روز روی کار آمدن، یکی از رسالت‌های بزرگ خود را برقراری امور شرعی در جامعه اعلام کرد و از ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر و برنامه‌های آن علیه زنان حمایت می‌کرد.


در چنین شرایطی، شب ۲۴ شهریور، حضور جمعی از مردم جلو بیمارستان کسری، محل بستری‌ شدن مهسا، اولین لحظات شروع یک خیزش تاریخی با ابعاد جهانی بود. جمعه ۲۵ شهریور، وقتی حوالی عصر خبر کشته‌ شدن مهسا امینی منتشر شد، بازهم کسی گمان نمی‌کرد قتل این دختر جوان قرار است طی ۷۲ ساعت آینده، جمهوری اسلامی را با بزرگ‌ترین بحران اجتماعی و امنیتی تاریخ خود مواجه کند.


ادامه مطلب را اینجا بخوانید.