روز آنلاین - RoozOnline.net

“قانون مهسا” برای تحریم خامنه ای


کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه ششم اردیبهشت طرح «قانون مهسا» برای تحریم مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر را تصویب کرد.


این طرح در صورت تبدیل شدن به قانون علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و ابراهیم رییسی، رئیس جمهوری ایران٬ را به خاطر نقض حقوق بشر و تروریسم مورد تحریم قرار می‌دهد.


مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای پس از تصویب این طرح گفت: «حکومت ایران دست به نقض وحشیانه حقوق بشر علیه مردم ایران زده است و کنگره متعهد است که این حکومت را در قبال این جنایات پاسخگو کند.»


این نماینده جمهوری‌خواه محلس نمایندگان اضافه کرده است که طرح «قانون مهسا» در صورت تصویب دولت جو بایدن را تحت فشار قرار خواهد داد تا رهبر و رئیس جمهوری ایران را به خاطر نقض حقوق بشر و تروریسم مورد تحریم قرار دهد.

مایکل مک‌کال تصریح کرده است: «مردم آمریکا در کنار مردم شجاع ایران که به خاطر اصلاحات و تغییر جان خود را مخاطره می‌اندازند، ایستاده‌اند.»


درل آیسا، نماینده جمهوری‌خواه ، نیز گفت، هدف طرح «قانون مهسا» که از حمایت نمایندگان از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه برخوردارست، ملزم کردن دولت آمریکا برای استفاده از تمامی ابزارهایش جهت مجبور کردن حکومت ایران به پایان دادن ظلم‌های وحشیانه است.


در همین زمینه، آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا روز دوشنبه چهارم اردیبهشت دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه نهادها و مقام‌های جمهوری اسلامی به‌ویژه اعضای ارشد سپاه پاسداران در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران اعمال کردند.


اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست وزرای خارجۀ این اتحادیه، تحریم‌های تازه‌ای را علیه هشت مقام و دو نهاد حکومتی ایران از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای ارشد سپاه پاسداران به تصویب رساند.


اعمال این تحریم‌ها مانند شش دور گذشته، در ارتباط با عوامل دخیل در «قتل مهسا امینی» و «سرکوب اعتراضات سراسری ایران» و نیز، مشارکت‌کنندگان در «فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی» جمهوری اسلامی صورت گرفته است.


اتحادیه اروپا در بیانیۀ خود بار دیگر بر «کاربرد گسترده و نامتناسب زور توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان مسالمت‌جو» و بر جای ماندن «شمار قابل توجهی کشته و مجروح» در جریان اعتراضات اخیر ایران تأکید کرده است.


جرقه اعتراضات سراسری و ادامه‌دار در ایران از روز ۲۶ شهریور سال گذشته در پی جانباختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، زده شد و دامنه آن به سرعت گسترش یافت. در جریان سرکوب شدید این اعتراضات حداقل ۴۷۶ نفر از جمله ۶۴ نوجوان و ۳۴ زن، کشته شدند.


منبع: رادیو فردا