روز آنلاین - RoozOnline.net

افسانه سرقت بارش‌های ایران

ناصرکرمی

حتما شما هم مکرر در این چند هفته در رسانه‌ها و فضای مجازی مطالبی دیده‌اید در باره ممانعت از ورود برف و باران به ایران! و تفاوت بارش در مرز ایران و ترکیه و احتمال دستکاری اقلیم ایران با پدیده‌هایی مثل هارپ توسط بیگانگان. به طور خلاصه: همه این حرفها مزخرف است. بشر اساسا توان دستکاری به این شکل در میزان بارش یک منطقه را ندارد و مضاف بر آن جریانهای هوا کاملا توسط همه کشورها قابل پایش هستند و اگر هم دستکاری صورت بگیرد قابل پنهانکاری نیست. تحت تاثیر تغییر جهانی اقلیم متوسط بارش ایران بسته به استانهای مختلف کشور بیست تا سی درصد کاهش یافته و متوسط دما هم 1.5 تا 2 درجه افزایش یافته است. روندها و مولفه‌های کاملا علمی این را نشان می‌دهد. پس طبیعی است که در ایران کمتر بارش رخ دهد و به واسطه افزایش دما و تبخیر و تعرق چشم‌اندازها خشکتر باشند. البته نقش مولفه انسانی در داخل ایران، یعنی حکمرانی ویرانگرانه در شکل بهره‌گیری از منابع آب نقشی افزونتر از تغییر اقلیم در خشکیدگی ایران داشته اما این ربطی به دستکاری در مولفه‌های اقلیمی ندارد. هر چه هست روی زمین و در دستکاری نظام هیدروشناختی سطحی بوده است. مثل بهره‌برداری افزون بر حد مجاز از آبهای تجدیدپذیر یا آبهای زیرزمینی.

اما در فیک نیوزهای اقلیمی معمولا افسانه هارپ نقش اول را دارد. رد این فیک نیوزها را پی بگیریم اغلب می‌رسیم به بسیجی نیوزها. احتمالا با هدف تبرئه رژیم از بحرانهای آب و محیط زیست.
به همین خاطر بد نیست که در پی خیلی خلاصه و مختصر به نقل از دکتر عبدالرضاقدس بخوانید که هارپ چقدر پدیده بی ربطی است در مقیاس پدیده‌های اقلیمی. با سپاس از دوست عزیزم جغرافیدان صاحبنام دکتر علیخورشیددوست برای یادآوری این مطلب.

آیا هارپ می تواند تغییرات آب و هوایی یا زلزله ایجاد کند؟ ابتدا باید این مقدمه را بخوانید. برای این که یک موج الکترومغناطیسی بتواند بر روی چیزی تاثیر بگذارد، باید بتواند اجزای آن شئ را تکان دهد یا گرم کند. این موضوع در اجاق مایکروویو آشپزخانه اتفاق می افتد. اجاق های مایکروویو امواج الکترومغناطیسی ای را ساطع می کنند که می تواند مولکو ل های آب درون غذا را تکان بدهد و به حرکت در آمدن شدید مولکول های آب تولید گرما می کند و غذا گرم می شود. برای همین است که اجاق مایکروویو نمی تواند یک ظرف پلاستیکی خشک را گرم کند. می توانید با قرار دادن یک ظرف پلاستیکی خشک درون مایکروویو این موضوع را آزمایش کنید. اجاق های مایکروویو امواج الکترومغناطیسی با فرکانس 2.45 گیگاهرتز را برای گرم کردن غذاها به کار می برند. یک گیگا هرتز برابر با هزار میلیون هرتز است. بنابراین فرکانس به کار رفته در اجاق های مایکروویو خانگی حدود ۲۵۰ الی ۸۹۲ مرتبه بیشتر از فرکانس به کاربرده شده در هارپ است. برای همین است که امواج هارپ اصلا نمی توانند بلایی سر ابرها بیاورند و اصولا به طور مستقیم و یا بعد از بازتابیده شدن به سمت زمین نمی توانند با تغییر دمای ابرها موجب تغییر آب و هوا شوند. امروزه همگی غرق در انواع امواج الکترومغناطیسی هستیم. نمونه هایی از این امواج را می توان امواج رادیویی، تلویزیونی و امواج تلفن های همراه دانست. چون طول موج این امواج نمی تواند موجب تحریک شدن آب جزء اصلی سازنده بدن همه موجودات شود، خطرناک نیستند. بعضی ها بر این باورند که می توان امواج هارپ را مانند امواج رادیویی به هر جای دنیا تاباند و در آنجا تغییرات آب و هوایی و یا زلزله درست کرد. این افراد از این واقعیت غافل هستند که دامنۀ امواج هارپ مانند هر نوع موج دیگری با زیاد شدن فاصله از چشم ها تولید به شدت کم می شود. همه افراد می دانند شدت صدا با مسافت کم می شود و یا دامنۀ امواج آب ناشی از افتادن یک سنگ در درون یک استخر با دور شدن از محل افتادن سنگ کم می شود. امواج هارپ هم از این قاعده مستثنی نیستند و حتی با بازتابش آن ها به سطح زمین، شدت امواج به علت دور شدن از چشم ها تولید به شدت کم می شود. باید بدانیم که تمام قدرت اولیه امواج هارپ در حد روشن کردن ۳۰۰۰۰ لامپ صد وات است و با این مقدار انرژی نمی توان طوفان که سهل است، یک گردباد کوچک را ایجاد کرد…