روز آنلاین - RoozOnline.net

اصالت نشان شیر و خورشید

شکوفه آذر

این روزها بحث درباره اصالت نشان شیر و خورشید و شمشیر بر پرچم ایران، سوالات زیادی برانگیخته است. از آنجا که همگان علاقه یا وقت مطالعه ندارند، من در اینجا بطور خلاصه توضیح می دهم که چرا این سه نشان هویت ملی ما ایرانیان هستند و به هیچ گروه و دسته سیاسی ربطی ندارند. امیدوارم که برایتان راهگشا باشد:

سه نشان شیر، خورشید و شمشیر، هر سه نشان مهری/میترائیسم، دین کهن شش هزارساله ایران باستان هستند. این آیین برای مقابله بر تسلط بابلیان (اعراب امروز) و ضحاک بر ایران، در کوهستانها و غارهای ایران باستان شکل گرفت و نهایتا، فریدون، قهرمان آیین مهری، موفق شد که به مقام خورشید برسد و ضحاک را شکست دهد و ایران پیروز شود (خیلی شبیه به همین داستان امروز ما و رژیم):

آیین باستانی مهری، اخلاقی ترین و انسانی ترین آیین زمانه خود و تا امروز است و اصول آن عبارتند از: وفاداری و پیمان عهد، مهربانی، دستیاری و کمک به نیازمند، راستگویی، راستکرداری، رازداری و سلحشوری برای عدالت.

هر سالک برای اینکه به آیین مهری در بیایید باید از هفت مرحله یا خوان (هفت خوان رستم. رستم در شاهنامه حامی و معرف آیین مهری است)، عبور می کرد و در هر مرحله بر توان و آگاهی هایش می افزود. عبور از هر کدام از این مراحل گاهی یک یا چند دهه طول میکشید.

شمشیر، نماد پله سوم است. سالک، در این مرحله می آموخت که برای عدالت و کمک به مظلوم و احقاق حق، باید به سلحشور و جنگجو تبدیل شود.

شیر، نماد پله چهارم است. سالک در این مرحله، بر اصول اخلاقی و فلسفی آیین مهر تسلط پیدا کرده بود و مانند شیر توانایی حمایت از مظلومان را داشت و مانند شیر پرقدرت و بانفوذ بود.

خورشید، نماد پله هفتم، بالاترین پله و پیر است. سالک در این مرحله به بالاترین مقام که پیری و خورشید است می رسد. چون خورشید می درخشد و برکتش به همه می رسد. او در این مرحله نماد مهر/میترا/خورشید بر زمین است. کمتر سالکی توانایی رسیدن به این مقام را داشت و گاه چند دهه تمرین و خودسازی لازم بود که شخص به این مقام برسد.

پی نوشت: میترائیسم گسترده ترین دین ایرانی پیش از زرتشت بود بطوری ک تا جهان غرب و روم باستان نیز نفوذ کرد. مسیحیت از این دین، بسیار تاثیر پذیرفنه است. نشان هایی که مستقیما از آیین مهر در مسیحیت نفوذ کرد و تا امروز باقی ماند، عبارتند از: ۲۵ دسامبر، تولد مسیح که دقیقا تولد مهر/میترا است. درخت کریسمس. شام آخر. شراب به عنوان خون خدا. پاپا نوئل و سورتمه اش.

*

برای مطالعه بیشتر درباره آیین مهری می توانید به منابع زیر مراجعه کنید: بغ مهر نوشته احمد حامی

آیین پر رمز و راز مهر نوشته فرانتس کومن

تاثیر مهرپرستی بر مسیحیت نوشته عباس عربی

منبع: فیس بوک جامعه روزنامه نگاران ایرانی